Partner serwisu
Drogi i autostrady

Kto zapłaci zalesionym gminom?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Autor:

mj

Data publikacji:
24-03-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Kto zapłaci zalesionym gminom?
fot. picstopin.com
Samorządowcy mają zastrzeżenia do sposobu wydatkowania pieniędzy z Lasów Państwowych, które zasilą Program Przebudowy Dróg Lokalnych. Rząd nie uwzględnił w swoich planach środków, które mogłyby pokryć koszty utrzymania dróg w zalesionych gminach, niszczonych przez transport drewna. Lasy Państwowe również nie pomogą samorządom, ponieważ źródłem eksploatacji dróg są odbiorcy drewna, czyli prywatne firmy.

W połowie marca samorządowcy, zarządzający gminami o wysokim zalesieniu wystosowali oficjalny list do premiera, w którym zwracają uwagę na brak środków pozwalających pokryć szkody drogowe spowodowane przez transport drewna. Samorządowcy zwrócili uwagę premierowi, że ich gminy nie skorzystają z nowej możliwości finansowania dróg lokalnych. Według niej, skutkiem wprowadzenia nowych przepisów będzie również zerwanie dotychczasowej współpracy z lokalnymi nadleśnictwami.

"Powierzchnię gminy Kępice w 67 proc. pokrywają lasy, a co za tym idzie, to nasze drogi są najbardziej zniszczone przez transport leśny. Rocznie do budżetu gminy Kępice z podatku leśnego wpływają zaledwie 473 tys. zł. Średnio z hektara lasu mamy tyle samo podatku, co z dwóch metrów gruntu zajętego na działalność gospodarczą. Nie stać nas zatem na korzystanie z Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych. Tym bardziej, że w programie premiowane są przede wszystkim odcinki dróg zniszczone wskutek ruchu ciężkich pojazdów związanych z budową lub remontem dróg krajowych. A co z drogami zniszczonymi wskutek ciężkiego transportu leśnego? W gminie Kępice żadna droga krajowa nie powstanie. Przecinająca gminę DW-208 nie była remontowana od 40 lat!” – czytamy w liście, podpisanym przez burmistrz Kępic, Magdalenę Gryko (województwo pomorskie).

 

Zastrzeżenia samorządowców wydają się być słuszne, ponieważ to właśnie sprzedaż drewna jest źródłem pieniędzy, które mają zasilić Program Przebudowy Dróg Lokalnych. Gminy nie mogą zwrócić się również do Lasów Państwowych, ponieważ to nie one odpowiadają za zniszczenie dróg. – Lasy Państwowe i prace leśne nie mają wpływu na stan dróg. Leśnicy nie używają ciężkiego sprzętu na drogach lokalnych. Przemysł drzewny, który kupuje drewno w LP i odbiera w lesie, wywozi je drogami lokalnymi. I to może mieć rzeczywiście wpływ na drogi lokalne. Jednak LP nie używają takiego sprzętu, tym bardziej na drogach lokalnych – wyjaśnia rzeczniczka prasowa Lasów Państwowych, Anna Malinowska. W tej sytuacji to od decyzji rządu zależy, czy gminy o dużym zalesieniu będą mogły liczyć na część środków w ramach PPDL.

 

W bieżącym roku Lasy Państwowe uratowały Program Przebudowy Dróg Lokalnych. Rząd postanowił pozyskać od jednej z najbogatszych spółek skarbu państwa 650 milionów złotych. Bez tych pieniędzy środki dostępne w ramach PPDL wynosiły by ledwie 250 milionów złotych, co stanowi kwotę symboliczną, biorąc pod uwagę tragiczny stan dróg lokalnych i sytuację finansową samorządów. Również w przyszłym roku Lasy Państwowe zasilą PPDL 650 milionami złotych, chociaż ta kwota nie jest wcale pewna. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów, Lasy Państwowe mogą zostać zwolnione z konieczności przekazania środków na przykład w wyniku klęski żywiołowej. Proponowane przez rząd rozwiązanie pozwala doraźnie zaspokoić przynajmniej część potrzeb związanych z utrzymaniem dróg lokalnych, jednak jest ono równocześnie kolejnym dowodem na całkowity brak systemowych rozwiązań pozwalających na poprawę stanu regionalnej infrastruktury transportowej.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Środki na schetynówki bez zmian – 1 mld zł w 2015 r.

Drogi i autostrady

Środki na schetynówki bez zmian – 1 mld zł w 2015 r.

wlados wlados 03 marca 2014

Świętokrzyskie: 30 samorządów z dofinansowaniem z NPPDL w 2014 r.

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Środki na schetynówki bez zmian – 1 mld zł w 2015 r.

Drogi i autostrady

Środki na schetynówki bez zmian – 1 mld zł w 2015 r.

wlados wlados 03 marca 2014

Świętokrzyskie: 30 samorządów z dofinansowaniem z NPPDL w 2014 r.

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5